Theaterfestival

Drie jaar geleden was ik bij het Theaterfestival. Ik houd me bezig met de vraag of theater ‘actueel’ moet zijn.

Nederlands Theater Festival: Orlando. Van Het Toneelhuis. Sommige voorstellingen confronteren, andere ontmaskeren, weer anders stellen iets aan de kaak – deze voorstelling doet dat allemaal niet. De roman van Virginia Woolf wordt gewoon verteld door de zachte, vriendelijke stem van Kathelijne Damen. Sleept ons mee in een sprookjesachtige, taalzwangere fantasie van een vrouw, die, blijkt, heftig lijdt aan de tijd. Het verleden als een beeldschone roman, het heden als een vuile, smerige heksenketel. Geen voorstelling waarbij revoluties zullen uitbreken of kabinetten door gaan vallen. 

Daarna liep ik de drukke stad in. De zomer is afgelopen. De jas moet weer aan. Het is begonnen te regenen.

Ook zag ik een voorstelling van Sarah Kane, een schrijfster die veel Nederlandse toneelschrijvers heeft geïnspireerd.

Nederlands Theaterfestival: Psychosis 4.48. Het laatste stuk van Sarah Kane over haar eigen, op handen zijnde zelfmoord. Een monoloog. Het stuk begint met: ‘Ik heb er geen zin meer in. Was ik maar dood. Ik wil niemand zien. Ik doe alles verkeerd. Als ik ga slapen hoop ik dat ik niet wakker word.’ En het eindigt, zoals te verwachten, met ‘eindelijk rust’. Daartussen ontstaat een zo sombere sfeer dat ieder grapje welkom is. Het personage wordt verliefd op haar therapeut, die als enige vriendelijk tegen haar heeft gedaan. Als de therapeut zegt dat hij niet verliefd op haar is, wordt de eindfase van de wanhoop ingezet.

Destijds schreef ik:

Ik hou niet van stukken over wanhoop. Ik wil niet meer weten hoe slecht we er aan toe zijn. Ik weet het al. Je krijgt er goeie literatuur van, maar ik heb er gewoon even geen zin in.

-Maar dat zegt meer over mij, toen, dan over het stuk en de uitvoering. Die was indrukwekkend.

 

 

Gepubliceerd door Jan

Vanaf 1986 schrijf ik professioneel voor theater, TV en film. Bovendien geef ik les aan diverse schrijfopleidingen en ondersteun producties inhoudelijk/dramaturgisch.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *