Geen Paniek

image10

Las net een slechte recensie over ‘Noises Off’ van Michael Frayn. (Nu speelt het als zomervoorstelling in het Nieuwe De La Mar, als altijd met Tjitske Reidinga en Peter Blok onder de naam Geen Paniek!) Oubollig vond de Volkskrantrecensent. Oubollig en platvloers. Ja, wat had je gedacht! Het is een klucht! Twee focking sterretjes van de vijf. Kom me niet aan ‘Noises off’ van Michael Frayn! Het is een briljant stuk; een klucht van het hoogste niveau, waarin het leven achter de coulissen een grotere klucht is dan dat wat ‘onstage’ gebeurt. Eerst zie je wat er op het toneel plaatsvindt, er gebeuren wat onverklaarbare dingen, daarna wordt de tijd teruggezet naar het begin en zie je alles achter het decor. En zie je wat die onverklaarbare dingen heeft veroorzaakt. t Is een standaardwerk voor ieder die het genre meester wil worden. Alles grijpt ingenieus in elkaar. De recensent gaf toe wel te hebben gelachen, maar dat was uit medelijden. John Cleese zei eens over Fawlty Towers: ‘De humor van de komedies in die tijd zat hem in snuggerheid en snedigheid van de dialogen. Eerst zegt de een een snuggere zin, daarna de ander. Ik vind er niks aan. Dus kozen we voor de fysieke humor van de slapstick, de klucht, zonder dat er zo nodig een diepere betekenis in te leggen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *